Tuesday, July 1, 2008

Πρεμιέρα Περιοδείας - "Ελένη" του ...Αθερίδη



Η «Ελένη» του… Αθερίδη

Ο Τρωικός Πόλεμος έχει πια τελειώσει κι ο Μενέλαος γυρίζει στην πατρίδα μαζί με την Ελένη… Όμως αυτή που άρπαξε από τα μαλλιά στην Τροία και νομίζει για γυναίκα του δεν είναι η Ελένη αλλά το είδωλό της. Γιατί η πραγματική Ελένη δεν πήγε ποτέ στην Τροία. Και που είναι; Στην Αίγυπτο υπό την προστασία του βασιλιά Πρωτέα και περιμένει τον άντρα της να έρθει να την πάρει για να γυρίσουν μαζί στη Σπάρτη. Στο μεταξύ, ο Πρωτέας πεθαίνει και ο γιος του Θεοκλύμενος που παίρνει την εξουσία, θέλει να την κάνει γυναίκα του. Τότε, τον Μενέλαο ―που θαλασσοδέρνεται πολύ καιρό για να φτάσει στη Σπάρτη― οι άνεμοι τον σπρώχνουν ναυαγό στην Αίγυπτο. Εκεί ξαναβρίσκει επιτέλους την Ελένη του. Όμως, τα βάσανά τους δεν τελειώνουν εδώ. .. Τι θα κάνει η αδελφή του Θεοκλύμενου, μάντισσα Θεονόη που βλέπει και καταλαβαίνει τα πάντα; Θα τους βοηθήσει ή θα τους προδώσει;

To myself.gr βρέθηκε στην συνέντευξη τύπου που παραχωρήθηκε για το έργο, αλλά και στην πρεμιέρα του την Τρίτη 30 Ιουνίου. Η «Ελένη» του Ευριπίδη, σε σκηνοθεσία Θοδωρή Αθερίδη περιοδεύει στην Ελλάδα όλο το καλοκαίρι (30 Ιουνίου έως 16 Σεπτεμβρίου σε 35 σταθμούς με 50 παραστάσεις). Ο ίδιος ως Μενέλαος, έχει στο πλευρό του τη Σμαράγδα Καρύδη (Ελένη), το Γιάννη Βούρο (Θεοκλύμενος) αλλά και το Γιώργο Καπουτζίδη σε ένα ρόλο – στοίχημα, όπως ο ίδιος χαρακτήρισε, μια και καλείται να ενσαρκώσει τη μάντισσα Θεονόη. Το θίασο συμπληρώνουν οι Ανδρέας Νάτσιος, Γιώργος Κορμανός, Θανάσης Αλευράς, Νατάσα Κοτσοβού καθώς και 10μελής Χορός.

Διασκευάζοντας το έργο, ο Θοδωρής Αθερίδης συνεχίζει να αναρωτιέται αν πρόκειται για δράμα ή κωμωδία, τονίζοντας πόσο διαχρονικό παραμένει. Δίνει έμφαση στη λιτή και μοντέρνα μετάφραση της Μαριαλένας Κωτσάκη και τη μουσική του Γιώργη Χριστοδούλου. Εστιάζει στη συνεργασία του με νέους ηθοποιούς, όπως το Θανάση Αλευρά (σ.σ. απέσπασε το βραβείο «Δημήτρης Χορν» για κωμωδία). Οι χορογραφίες είναι της Μάρθας Κλουκίνα, τα σκηνικά – κοστούμια του Μανόλη Παντελιδάκη και οι φωτισμοί του Λευτέρη Παυλόπουλου.

Στην πρεμιέρα, στο κατάμεστο Κηποθέατρο Παπάγου, είδαμε μια απόδοση της "Ελένης" μοντέρνα, χωρίς να αλλοιώνει το πρωτότυπο και να ευτελίζει το έργο. Οι νεοελληνικές «πινελιές» Αθερίδη ήταν εμφανείς τόσο στο κείμενο όσο και στις ερμηνείες. Ξεχωρίζουν αυτές του Γιάννη Βούρου, του Γιώργου Καπουτζίδη (με την εμφάνιση του οποίου το κοινό ξέσπασε σε χειροκροτήματα και γέλια), των αγγελιοφόρων και του χορού. Ιδιαίτερη αίσθηση δίνει η μουσική. Ακόμα και αν υποστηρίζεται οτι τέτοιες δουλειές προβάλλονται με τηλεοπτικό ύφος και πρόσωπα, στην προκειμένη περίπτωση ίσως "ο σκοπός αγιάζει τα μέσα", μια και δίνεται η δυνατότητα και στην περιφέρεια να έρθει πιο κοντά στην ιλαροτραγωδία του Ευριπίδη.

1 comment:

Anonymous said...

Μετριότατη παράσταση ....
.. ενα δυνατό έργο έχασε την πνοή του, καθε βάθος των μηνυμάτων του και σερβιρίστηκε σαν μία χλιαρή κωμωδία με αναφορές σε στερεότυπα που παράγουν "εγγυημένα" γέλιο (βλ. την ΣαπφώΝοταράsoundalike γιαγια) και αναφορές σε προηγούμενες αναγνώσεις (Ελένη του Βουτσινά πριν από περίπου 20 χρόνια), με αποτέλεσμα μία παράσταση με χαλαρό δέσιμο και προχειρα σκηνοθετημένη... Κρίμα γιατί οι συντελεστές μπορούν πολύ καλύτερα.. εξαργυρωσαν απλα στο ταμειο του Θεάτρου Δάσους στη Θεσσαλονίκη αυτά που επενδυσαν στην τηλεόραση...